تعمیر هیدرولیک جرثقیل

تعمیر هیدرولیک جرثقیل

تعمیر هیدرولیک جرثقیل

جرثقیل هیدرولیکی چیست؟

در این جرثقیل ها انتقال نیرو از یک نقطه به نقطه دیگر و از طریق یک سیال انجام می گیرد . یک سیال غیر قابل فشرده شدن که حداکثر چگالی خود را دارد .

جرثقيل هیدرولیکی برخلاف جرثقيل های کوچکتر که با موتورهای الکتریکی یا دیزلی کار می کنند ، دارای یک سیستم هیدرولیک داخلی می باشند که این سیستم هیدرولیکی پر از مایع امکان بالا بردن و بلندکردن اشیاء مانند کانتینرهای سنگین کشتی ها و تراکتور ها که بسیار سنگین تر از محدودیت های هر دستگاه جرثقيل دیگری است را فراهم می کند. در اکثر جرثقیل های هیدرولیکی از دو پمپ چرخ دنده ای که با همدیگر کار می کنند ، استفاده می شود . در جرثقیل های تک موتوره ، با یک موتور بالا بردن بار انجام می شود ولی در جرثقیل های سنگین که معمولا دو موتور دارند ، یک موتور نقش کشنده را دارد و برای جابه جایی دستگاه فعالیت می کند و موتور دوم به عنوان بالابرنده فعال است . البته در جرثقیل های خیلی سنگین هم زمان هر دو موتور برای بالا بردن و پایین آوردن بار به کار گرفته می شوند .

تعمیر هیدرولیک جرثقیل :

بعضا دکل جرثقیل های بزرگ و یا کوچک یا به عبارتی جرثقیل های سبک و سنگین به علت های مختلف دچار آسیب یا حالت خمیدگی می شوند در بررسی های اولیه می بایست دقیقا بررسی شود که تناژ جرثقیل آسیب دیده چقدر است .

میزان تناژ هر جرثقیل متفاوت است لیکن به همین دلیل هزینه های آن متغیر است و تعمیر یا تعویض قطعات آن نیز متفاوت است .

مثلا جرثقیل های سبک از رنج یک تا 5 تن را می توان قطعات آن ها را به صورت فابریک ، استوک و یا با قیمت مناسب تر عیب یابی و برطرف  نمود . در تعمیر پمپ هیدرولیک جرثقیل یک متخصص ماهر می تواند به راحتی ایراد دستگاه را شناسایی ، تعویض یا تعمیر آن قطعه مربوطه کمترین هزینه را به مالک دستگاه تحمیل نماید.

در ابتدا می بایست تعمیرکار هیدرولیک قطعات و کلیه اجزاء جرثقیل خود را بشناسد تا با دانش کامل آنرا بررسی نماید .

جواد سبحانی استاد ادوات هیدرولیک متخصص در زمینه تست پمپ هیدرولیک ، تعمیر و فروش پمپ هیدرولیک ، هیدروموتور هیدرولیک و جک هیدرولیک ، تعمیر هیدرولیک جرثقیل و …

مثلا یکی از مشکلات عمده در جرثقیل یا هر سازه هیدرولیکی که نیاز به تعمیر هیدرولیک جرثقیل دارد ، خالی کردن جک های آن است . البته استانداردهایی وجود دارد که در زمان خالی کردن جک ها ایمنی خودرو و سازه حفظ شود. مثلا سوپاپ یک طرفه  یکی از این استانداردها هست . البته این دلیل نمی شود علت خالی کردن جرثقیل سوپاپ آن باشد ولی بررسی آن خالی از اشکال نیست .

در یک جک دوطرفه که از یک طرف (سمت فشار) مجهز به سوپاپ است دو عامل  می تواند موجب خالی کردن جک باشد :

1)خرابی سوپاپ و برگشت روغن در مسیر ورود

2) خرابی پکینگ ها و آب بندهای پیستون و نشت روغن از سمت فشار به سمت برگشت سیلندر .

در هر دو مورد دقیقا رفتار جک مشابه است و هیچ تفاوتی در خالی کردن جک نیست اما چطور می شود این مسئله را مورد بررسی قرار داد ؟

بدیهی است که در صورت خرابی سوپاپ روغن باید از مجرای ورود برگشت داده شود و به میزان حجم پایین آمدن جک سرعت خروج روغن هم بیشتر است . برای تشخیص لازم است جک را در حالت باز قرار دهیم و شیلنگ ورودی سوپاپ را باز کنیم اگر از ورودی سوپاپ نشتی بوجود آمد یقین کنید که سوپاپ خراب است اما گاها در مواردی خالی کردن هنگام فشار نمایان می شود که در این موقع مثلا اگر جک زیر بوم در حال آزمایش است کافی است دکل را در زاویه 45 درجه قرار دهید و قلاب را به یک وزنه آماده متصل کنید سپس شیلنگ ورود را باز کرده و سر شیلنگ را در باک یا ظرفی قرار دهید چون احتمال آن می رود که روغن از آن خارج شود . سپس با وینچ یا تلسکوپ کمی بار را بلند کنید تا جک را آزمایش کنید . زیر فشار با قرار دادن انگشت روی مجرای ورودی می توانید  کوچکترین نشتی را هم حس کنید .

همچنین در صورتی که بدون نشت روغن از سوپاپ جک ، خالی کرد یقین کنید که عیب از داخل جک و آب بندهاست توجه کنید تعمیر هیدرولیک جرثقیل بسیار دقیق و حساس است و می بایست نکات لازم در خصوص ایمنی جرثقیل حتما ملاحظه گردد . موتور جرثقیل نیز از جمله مواردی است که می تواند دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر پیدا کند . که بر خلاف سایر موتورهای دیزلی نیاز به تجربه و تبحر داشته و از عهده ی تعمیرکاران عمومی و مبتدی برنمی آید.

شرکت آبادگران نگین معدن با خدمات  تعمیر قطعات هیدرولیک ، فروش هیدرولیک ، پمپ هیدرولیک ، شیر هیدرولیک ، هیدرو موتور ، هیدرولیک صنعتی ، جک هیدرولیک ، وینچ هیدرولیک ، جک دوطرفه هیدرولیک ، کارتریج سان ، لوازم حفاری معدن ، دامپ تراک بلاز ، انواع پمپ هیدرولیک ، تعمیرکار هیدرولیک جرثقیل ، بیل مکانیکی ، شاول  و… سالهاست امینی مطمئن در صنعت هیدرولیک برای هموطنان عزیز است .

شما می توانید جهت مشاوره و بررسی دقیق تر  با تلفن های ثابت : 02166398417  و تلفکس : 02166398427 و تلفن های همراه : 09121223128 و 09361223128 به صورت شبانه روزی تماس بگیرید و از خدمات شرکت آبادگران نگین معدن بهره مند گردید .

این مطلب را به اشتراک بگذارید